ABOUT

ROBERT DE HAAN
Team: Van Amersfoort Racing
Nationality: Dutch
City: Eerbeek
Date of birth: June 22, 2006
Length: 170 cm
Weight: 49 kg
Official Athlete: NOC*NSF
SOCIAL MEDIA
We schrijven 30 juni 2021, het circuit van Magny-Cours in Frankrijk. Autocoureur Robert de Haan uit Eerbeek rijdt tijdens een zenuwslopende finalerace het deelnemersveld van 70 leeftijdsgenoten naar huis en kroont zichzelf tot winnaar van het prestigieuze talentenprogramma FEED Racing, een initiatief van oud-Formule 1-wereldkampioen Jacques Villeneuve en de Franse autocoureur Patrick Lemarié. Robert verzekerde zich hiermee van een jaar financiële ondersteuning door het team van Villeneuve, waardoor hij in 2022 kan uitkomen in de Formule 4. Een mooie stap richting zijn uiteindelijke doel: professioneel autocoureur worden.
Racen zit bij Robert in het bloed. Al van kleins af aan ging hij met zijn vader Cees, die zelf actief was in de autosport, mee naar het circuit. De snelheid, het geluid van ronkende motoren en de geur van verbrand rubber; het maakte Robert zo enthousiast dat vader en zoon besloten een keertje naar de kartbaan in Eefde te gaan. Al snel liet hij zien het gaspedaal makkelijk te vinden en vanaf dat moment scheurde hij er iedere zondag tal van rondjes. Op aanraden vertrok Robert na een tijdje op 7-jarige leeftijd naar Kartcentrum Lelystad, waar hij les kreeg van autocoureur Indy Dontje. Het kon hem niet hard genoeg gaan en als het aan Robert lag, was hij zeven dagen per week op de kartbaan te vinden. Hoewel dat natuurlijk niet ging, viel zijn talent en gedrevenheid op. Hij begon met het rijden van allerlei wedstrijden en reeg de prijzen aaneen. Het bracht hem uiteindelijk zelfs bij het wereldkampioenschap Rotax Junior in Brazilië, die hij gelijk als jongste coureur ooit in deze klasse won. Een absoluut hoogtepunt in de nog prille carrière van de toen 12-jarige Robert. Hierdoor wist hij het zeker: ‘Ik ga van mijn hobby mijn beroep maken!’
Zijn doel was bepaald en sindsdien werkt Robert keihard om dat te behalen. ‘Als ik uit school kom, ben ik of huiswerk aan het maken of aan het trainen op mijn simulator, Dat sim racen doe ik dan uren achter elkaar. Daarnaast besteed ik een paar dagen in de week aan krachttraining.’ Dit betekent dat zijn sociale leven zich vooral afspeelt op de circuits, maar daar heeft hij totaal geen moeite mee. ‘Ik vind het niet lastig om gemotiveerd te blijven. Het komt uit mezelf. Ik hou mijn focus op het racen en wil niets anders dan mezelf continu verbeteren. Ik blijf mijn doel voor ogen houden en daar moet alles voor wijken.’ Robert is vastberaden, mentaal sterk en overtuigd van zijn racekwaliteiten. ‘Op het circuit weet ik wat ik moet doen. Ik heb altijd wel gezonde spanning, maar voel nooit écht druk. Ik doe gewoon mijn ding en weet wat ik kan. Op de baan ben ik fel en brutaal. Ik ben écht een racer die voor spektakel wil zorgen. Daarnaast laat ik me niet uit balans brengen en probeer mijn concurrenten te intimideren door ze vlak voor de start bijvoorbeeld diep in de ogen, boos aan te kijken. Dat spel hoort ook een beetje bij de sport, net als een staredown bij het boksen. Je moet niet over je heen laten lopen.’
Debuut in autosport
Na het winnen WK in Brazilië werd Robert fabrieksrijder bij het gerenommeerde kartteam Energy Corse, waar hij samenwerkte met diverse grote namen uit de kart- en autosport. Zo racete hij samen met Alexander Albon en was de stiefvader van diezelfde Albon zijn motor tuner. Maar na vijf jaar in de kart, waarin Robert bijna alles won wat er te winnen viel, besloot hij de overstap te maken naar de auto. Omdat hij nog maar 14 was, en je in Nederland 15 moet zijn om een racelicentie te halen, meldde Robert zich in december 2020 in Engeland op het circuit van Blyton Park voor het talentenprogramma van Ginetta. Ook daar liet hij als eerste niet-Brit maar liefst 60 concurrenten achter zich, sleepte zo een seizoen lang kosteloos racen in de Ginetta Junior Cup in de wacht en maakte daarmee zijn debuut in de autosport. Zijn debuutseizoen verliep voorspoedig. Robert kroonde zich tot Rookie-kampioen en eindigde vierde in het algemeen klassement. Het bleek de opmaat voor de volgende stap in zijn carrière, formuleracing, en hij vertrok naar Frankrijk voor het eerdergenoemde FEED Racing-programma.
Zijn glorieuze overwinning in Magny-Cours is bekend. Nu richt hij met zijn team Van Amersfoort Racing zijn pijlen op volgend seizoen in de Spaanse Formule 4, dat in maart 2022 begint. Robert: ‘Ik heb al wat testen gedaan en voelde me snel lekker in de auto. We gaan voor de titel en niks minder dan dat. Vervolgens wil ik stappen blijven maken in formuleracing om uiteindelijk aansluiting krijgen in een Formule 1-programma. Als backup plan wil ik in de FIA GT of Le Mans Series rijden. Beide toekomstplannen voorzien in ieder geval in mijn doelstelling: betaald autocoureur worden. Uitgeleerd ben ik echter nog lang niet. Ik ben enorm perfectionistisch en wil ieder detail weten waar het sneller kan. Daarom heb ik goede mensen om mij heen, waaronder een mental coach en een sportcoach, die zorgen dat alles tiptop in orde is. Het is vervolgens aan mij om op het circuit te laten zien wat ik kan, met lef te racen, en altijd en overal de limiet op te zoeken. Dan weet ik zeker dat ik stappen blijf maken en kan slagen in de autosport.’
Resultaten
2019
Winner – DKM OKJ
3th – FIA Academy Trophy
7th – FIA Karting World Championship
4th – SuperKart USA Las Vegas
7th – WSK Open Cup (3th at Casteletto)
8th – WSK Euro Series (2nd at Angerville)
13th – WSK Super Master Series (2nd at Adria Raceway)
16th – FIA Karting European Championship
2018
1st – Rotax Max Junior Grand Finals
1st – Dutch Rotax Max Junior Rookie
2nd – Dutch Rotax Max Junior
2017
1st – Dutch Rotax Minimax Champion
1st – Belgium Rotax Minimax Champion
5th – Rotax Minimax Grand Finals
2016
2nd – Rotax Micromax Grand Finals
4th – Dutch Rotax Mircoma
6th – BNL International Karting Series – Micromax
2015
1st – Dutch Parolin Rocky Champion
1st – RTL GP Parolin Rocky
1st – Kartcentre Lelystad Club Champion
1st – Startbokaal